Трансмісійна олива - це спеціальний вид оливи, яку застосовують в гідропідсилювачах рульового управління, роздавальних коробках, редукторах, мостах, механічних і автоматичних коробках передач. Головна вимога до трансмісійної оливи полягає в здатності створювати і утримувати на поверхні деталей трансмісії масляну плівку, яка буде витримувати високі навантаження, створювані в процесі роботи техніки.
Маркування трансмісійної оливи
По маркуванню трансмісійної оливи можна визначити мінеральна олива або синтетична, відповідність даної оливи стандартам якості, її в'язкість по SAE і багато інших характеристик. Наприклад позначення: ATF, Dextron і Dexron інформують про те, що дана трансмісійна олива призначена для автоматичних коробок передач. Це пов'язано з тим, що для АКП можна застосовувати ні звичайну трансмісійну ні моторну оливу. Олива з позначенням ATF (Automatic Transmission Fluid) має малов'язкий склад і застосовується виключно в автоматичних коробках передач.
Далі в статті ми розглянемо основні показники, що наводяться на етикетках і супровідних документах при описі властивостей трансмісійних олив.
Характеристика трансмісійної оливи по API
Показник API характеризує експлуатаційні характеристики трансмісійної оливи, такі як тип оливи і сфера її застосування, позначається літерами «GL» з номером від одного до п'яти.
• GL-1 – мінеральна олива без будь-яких присадок, які впливають на її властивості;
• GL-2 - оливи в складі, яких є жирні компоненти, використовується така олива в промисловому обладнанні;
• GL-3 – олива, яка має протизадирні присадки, застосовується в задніх мостах, механічних і спірально-конічних коробках передач;
• GL-4 - крім протизадирних містить так само протизносні і ряд інших присадок, використовується в спіріальних і ручних передачах;
• GL-5 - має великий набір присадок серед яких протизадирні і протизношувальні, застосовується в гіпоїдних і ряді інших передач.
Застосування трансмісійної оливи
Використання того чи іншого виду оливи безпосередньо залежить від вимог виробника спецтехніки. Тому закликаємо вас дотримуватися вимог, які вказані в інструкції до техніки і не використовувати оливу з більш низьким рівнем по API. Давайте розглянемо загальні принципи застосування трансмісійнї оливи в залежності від показника «GL».
У більшості випадків для трансмісії вантажівок (без гіпоїдних передач) необхідна олива GL 3, проте в деяких випадках для КПП і мостів деяких машин використовується олива GL 5.
У деяких легкових та вантажних машин, які мають редуктори з гіпоїдним способом зчеплення шестерень, застосовують оливу GL 5. Це пов'язано з тим, що саме така олива допоможе уникнути появи задирок на зубах шестерень.
У трансмісії легкових машинах прийнято використовувати масло GL 4 для механічних КПП і масло GL 5 для змащення ведучих мостів
Характеристика трансмісійної оливи по SAE
Параметр SAE (клас в'язкості) характеризує зміни в'язкості оливи при різній температурі і дозволяє розділити трансмісійні оливи на три категорії:
• Зимова олива - SAE 75W-90 чудово працює в холодну пору року (має букву W в маркуванні);
• Літня олива - SAE 140 і 250, використовується в теплу пору року або в країнах з жарким кліматом, в помірному кліматі бажано використовувати оливу класу 90 (літера W в маркуванні відсутня);
• всесезонна олива - SAE 75W-90, 80W-90 і 85W-90 визнано універсальним і підходить для цілорічного використання (літня і зимова маркування пишеться через дефіс).
Маркування трансмісійної оливи
По маркуванню трансмісійної оливи можна визначити мінеральна олива або синтетична, відповідність даної оливи стандартам якості, її в'язкість по SAE і багато інших характеристик. Наприклад позначення: ATF, Dextron і Dexron інформують про те, що дана трансмісійна олива призначена для автоматичних коробок передач. Це пов'язано з тим, що для АКП можна застосовувати ні звичайну трансмісійну ні моторну оливу. Олива з позначенням ATF (Automatic Transmission Fluid) має малов'язкий склад і застосовується виключно в автоматичних коробках передач.
Далі в статті ми розглянемо основні показники, що наводяться на етикетках і супровідних документах при описі властивостей трансмісійних олив.
Характеристика трансмісійної оливи по API
Показник API характеризує експлуатаційні характеристики трансмісійної оливи, такі як тип оливи і сфера її застосування, позначається літерами «GL» з номером від одного до п'яти.
• GL-1 – мінеральна олива без будь-яких присадок, які впливають на її властивості;
• GL-2 - оливи в складі, яких є жирні компоненти, використовується така олива в промисловому обладнанні;
• GL-3 – олива, яка має протизадирні присадки, застосовується в задніх мостах, механічних і спірально-конічних коробках передач;
• GL-4 - крім протизадирних містить так само протизносні і ряд інших присадок, використовується в спіріальних і ручних передачах;
• GL-5 - має великий набір присадок серед яких протизадирні і протизношувальні, застосовується в гіпоїдних і ряді інших передач.
Застосування трансмісійної оливи
Використання того чи іншого виду оливи безпосередньо залежить від вимог виробника спецтехніки. Тому закликаємо вас дотримуватися вимог, які вказані в інструкції до техніки і не використовувати оливу з більш низьким рівнем по API. Давайте розглянемо загальні принципи застосування трансмісійнї оливи в залежності від показника «GL».
У більшості випадків для трансмісії вантажівок (без гіпоїдних передач) необхідна олива GL 3, проте в деяких випадках для КПП і мостів деяких машин використовується олива GL 5.
У деяких легкових та вантажних машин, які мають редуктори з гіпоїдним способом зчеплення шестерень, застосовують оливу GL 5. Це пов'язано з тим, що саме така олива допоможе уникнути появи задирок на зубах шестерень.
У трансмісії легкових машинах прийнято використовувати масло GL 4 для механічних КПП і масло GL 5 для змащення ведучих мостів
Характеристика трансмісійної оливи по SAE
Параметр SAE (клас в'язкості) характеризує зміни в'язкості оливи при різній температурі і дозволяє розділити трансмісійні оливи на три категорії:
• Зимова олива - SAE 75W-90 чудово працює в холодну пору року (має букву W в маркуванні);
• Літня олива - SAE 140 і 250, використовується в теплу пору року або в країнах з жарким кліматом, в помірному кліматі бажано використовувати оливу класу 90 (літера W в маркуванні відсутня);
• всесезонна олива - SAE 75W-90, 80W-90 і 85W-90 визнано універсальним і підходить для цілорічного використання (літня і зимова маркування пишеться через дефіс).
Компанія Orlen Oil пропонує високоякісні трансмісійні оливи TRANSOL, TRANSOL SP, TRANSOL CLP, TRANSGEAR PAG, TRANSGEAR PE. Оливи для промислових передач TRANSOL отримують з очищених мінеральних олив, вони містять присадки з антикорозійною, антиокислювальною, протипінною та деемульгуючою дією. Вони захищають окремі елементи передачі (шестерні, підшипники кочення і ковзання) від надмірного механічного зносу в процесі експлуатації, захищають конструкційні елементи передачі від корозії внаслідок хімічного впливу активних компонентів оливи і продуктів її окислення, завдяки високій термоокислювальній стабільності забезпечують довготривалу роботу при високих температурах без втрати своїх властивостей.