Українська асоціація виробників мастильних матеріалів “МАСМА” повідомляє про гострий дефіцит базової оливи в Україні, котрий призвів до постійного росту цін на базові компоненти і на підсумкову вартість продукції мастильної галузі. Експерти назвали дану ситуацію «Кризою мастильної галузі світового рівня».
Починаючи з жовтня 2020 року, на нафтовому ринку
відбулась тенденція небувалого росту цін на базові оливи. Протягом 6 місяців (
від жовтня 2020 року по березень 2021 року)
ціни на базу I і
II групи в цілому виросли майже на 70%. Лише в лютому 2021
року ріст ціни порівняно з січневою склав 10%.
Це призвело до того, що українським виробникам мастильної
продукції на лютневих тендерах вдалось закупити не більш, ніж 25% від
звичайного об’єму. Чверть об’єму за ціною вийшла дорожчою, ніж 100 %-ий об’єм
за аналогічний період минулого року. Ціни на базове масло ростуть від тижня до
тижня: якщо 22 січня 2021 року для представників мастильної галузі, які купують
базову оливу на умовах fob Black Sea і fob Baltic Sea, до яких відноситься і
Україна, ціна за 1 тонну SN500 становила 740 доларів, то станом на 29 січня
2021 року його вже становила 780 доларів. У той же час, для країн Азії це ж
масло вже коштувало більше 1000 доларів. На момент створення цієї статті ціна на
деякі оливи І базової групи склала більше, ніж 1500 $/т.
Свою роль у січневому підвищенні цін на базові оливи у І
кварталі 2021 року зіграло і техобслуговування нафтопереробних заводів. Це є ще
одним фактором, який обумовлює дефіцит на базові масла на початку 2021 року.
Зокрема заплановані техобслуговування наступних НПЗ:
Назва компанії Країна Термін зупинкиLukoil Росія Кінець лютого-березень
Repsol Іспанія Січень-лютий-березень
Gazprom Росія Лютий-березень
LOTOS Польща березень
Total Франція До середини квітня
Gruppa ORLEN Польща Квітень-травень
Petrogal Португалія Повністю закривається
Neste Фінляндія Весь ІІ квартал
SK Південна Корея Березень-квітень
Турпаше Туреччина Лютий
Наслідки різняться для різних типів базової оливи.
Попит і доступність залишилися позитивними для виробництва продуктів Group l
API в регіоні EMEA і Росії. Це переконало постачальників підтримувати ціни на
попередньому рівні, а деякі виробники навіть підняли вартість внаслідок
зростання цін на нафту та сировину в кінці січня-лютого. Почалося типове цінове
відставання між сирою нафтою і базовою оливою, і тільки в березні зниження
попиту почало впливати на рівні цін на базові оливи Групи I, вироблені на
регіональному рівні. Це збіглося зі зростанням числа випадків зараження в таких
країнах, як Італія, Австрія, Франція, Великобританія і Німеччина. На даному
етапі Близький Схід і Африка постраждали меншою мірою, але важливо розуміти той
факт, що якщо джерела поставок нафти Групи I в Європі та Саудівській Аравії
будуть порушені в тій же мірі, що і на ринку Південно-Східної Азії, доступність
буде коливатися в залежності від того, чи підтримують потрібний обсяг
виробництва нафтопереробні заводи.
На сьогоднішній день в гру вступили й інші чинники,
такі як здатність суден переміщати вантажі без обмежень в портах завантаження і
відвантаження. Ситуація стала невизначеною. Деякі покупці діяли швидко, щоб
придбати базові запаси за поточною ціною в необхідному обсязі. Інші вважали за
краще дочекатися зменшення ціни через падіння попиту і, отже, зниження вартості
сировини.
Криза, яка намічається на світовому ринку сьогодні прийшлася саме на оливи для промислового сектору. Як правило, їх виробляють з базових олив SN-150, SN-500. Ріст ціни на ці базові компоненти виглядає наступним чином:
«Імпортному виробнику, можливо, вдасться деякий час стримувати ціну, але і закордонні виробники з часом також змушені будуть збільшити вартість своєї продукції як в Україні, так і на світовому ринку.» Такі прогнози дає провідне світове аналітичне агентство Argus, а підтвердженням є стрімко зростаючі ціни на оливу, пакети присадок, пакувальний матеріал та логістичні витрати.
Починаючи з січня 2021 року, такі великі компанії, як ExxonMobil і Petrogal-Canada вже оголосили про збільшення цін на оливи, які вони виготовляють. Крім того, під час приголомшливого стрибка на базову оливу, тенденція на подорожчання спостерігається і на ринку присадок. Так, з грудня 2020 року Afton Chemical оголосила про те, що скорегує ціни на свої мастильні матеріали і присадки до палива до 8% і більше, з січня 2021 року Infineum USA оголосив про підвищення цін на присадки до мастильних матеріалів на 6—9%, Lubrizol на 9%, Evonik Industries — 7%. Також в Американсьому регіоні великий вплив на НПЗ мав зимовий ураган. Компанія Lubrizol повідомляє, що всі об’єкти у штаті Техас, які зазнали впливу зимового шторму, були унеможливлені закуповувати необхідну сировину та здійснювати логістичні послуги.
“Протягом 2020 року у зв’язку із пандемією коронавірусу
значно знизилось виробництво палива, відповідно і базових компонентів. Сьогодні
у світі спостерігається гострий дефіцит базових олив. Найближчим часом причин
для стабілізації ситуації і повернення до попередньої ціни на базові оливи або
тенденції до її зниження, нажаль, немає. Ситуація дійсно критична. І небезпечна вона
для всіх , хто використовує мастильні матеріали, не лише максимальним подорожчанням,
але й неможливістю придбати необхідну продукцію ”, — такий прогноз дають сьогодні експерти української
асоціації виробників мастильних матеріалів “МАСМА”.
1. https://sintez-oil.com.ua/n311619-defitsit-bazovogo-masla.html
3. http://www.fin.org.ua/news/1395875